Top Menu
Home Shop Blog Legal Contact us About Us Our Stores My Account My Wishlist My Orders My Address Book
0 0
كل ماتريد معرفته عن مكمل البيتا ألانين
5 May, 2021 by

طاقة قبل التمرين


 لو بتعاني باستمرار من التعب والإرهاق في التمرين، جرب البيتا ألانين المُصنف من ضمن أقوى المكملات الغذائية بتأكيد الدراسات والأبحاث، وده لأنه بيزيد من قوة التحمل العضلي ويساهم في تحسين الأداء الرياضي أثناء التمرين ومفيد للصحة العامة، وبناءًا على ده أصبح عنصر أساسي في أي مكمل طاقة Pre-Workout.


ماهو البيتا الانين؟ وكيف يعمل؟


البيتا ألانين هو حمض أميني غير أساسي وتعتبر الأحماض الأمينية هي وحدات البِناء الأساسية المصنوع منها البروتين واللي بيُشكل مصدر الطاقة لبناء عضلات الجسم، وتعتبر أهم فائدة للبيتا ألانين هو تكوين بيبتيد الكارنوسين اللي بيلعب دور كبير في تأخير إجهاد العضلات، وزيادة القوة والقدرة على التحمل، ويزيد من كفاءتك في التمرين. 


تؤدي المستويات المنخفضة من بيتا ألانين إلى إعاقة قدرة الجسم على إنتاج الكارنوسين، وعلى هذا الأساس ركز الباحثون على مكملات البيتا ألانين من أجل رفع مستويات كارنوسين العضلات في الجسم، وبالتالي تحسين الأداء الرياضي أثناء التمرين.


من يمكنه الاستفادة من بيتا ألانين؟


البيتا ألانين فعال بشكل خاص للرياضيين في الأنشطة والتمرينات، خاصةً ما بين الرياضيين من الدرجة الأولى وراكبي الدراجات والتجديف  ومهم ومفيد جدًا في الألعاب الرياضية اللي بتتطلب لياقة بدنية عالية زي CrossFit وده لأنها بتحتاج قدرات عالية من التحمل والجهد وبتلعب دور كبير في بناء العضلات وتقوية العظام.


أين يمكن أن تحصل على البيتا ألانين؟


تقدر تحصل على البيتا ألانين من الأطعمة الغنية بالبروتين زي اللحوم والتونة والفراخ والأسماك والبقوليات وبتركيز أعلى في المكملات الغذائية الخاصة به أو في مكملات الطاقة.


 وتم اكتشاف أن تناول مكملات البيتا ألانين يرفع تركيز الكارنوسين بالعضلات بمتوسط 80% في فترة من شهر لشهرين من بدء الاستخدام، وكل ما زادت المدة كل ما تشبعت العضلات بحمض الكارنوسين وزاد تأثيره، عشان كدا مطلوب المواظبة على استخدام البيتا ألانين لمدة طويلة بإنتظام وبدون مقاطعة.


فوائد البيتا ألانين:


  • مسؤول عن تقليل الشعور بالتعب وزيادة قدرة تحمل العضلات أثناء التمرين.

  • يساعد في تحسين الأداء في التمرين وزيادة حجم وقوة العضلات.

  • من أكثر المكملات الغذائية فعالية وتأثير على إعادة تأهيل العضلة بشكل أسرع.

  • يساهم في تقليل حمض اللاكتيك المسؤول عن الشعور بالتعب والإرهاق وفقدان القدرة على القوة والتحمل.

  • يساهم في تحطيم الجلوكوز المصدر الرئيسي للطاقة أثناء التمرينات عالية الكثافة.

  • تقليل القلق والتوتر عن طريق إفراز هرمون السيروتونين في الدماغ وزيادة إفراز مركب BDNF  واللي بيساعد على إسترخاء الأعصاب وتقليل حدة التوتر.

تقدر تشوف مكملات الطاقة من هنا 


ما هي جرعة البيتا ألانين المناسبة؟


تختلف الجرعة المناسبة من البيتا ألانين باختلاف هدفك وحاجة جسمك يعني لو كنت بتتمرن من 5:3 مرات في الأسبوع فالجرعة المناسبة لك من البيتا ألانين هي 3 جرام يوميًا، ويُفضل مراقبة نتائجك ومتابعة هدفك بأستمرارللتاكد إذا كنت في حاجة لزيادة الجرعة ام لا .


  • يرجى استشارة الطبيب إذا كان لديك حالة صحية خاصة.


ماهى أشكال مكملات البيتا ألانين؟ وماهي افضل الانواع؟ 


توجد مكملات البيتا ألانين على هيئة بودر أو تابلت، وتقدر تعرف أفضل الأنواع من هنا


استنونا في مقال جديد ، ولو لسة عندك أي استفسار ابعتلنا رسالة على صفحتنا على الفيس بوك أو الإنستجرام.

0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Offline

No Internet Connection or page is not available